2e dag in Bigi Poika - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alexandra Wessels - WaarBenJij.nu 2e dag in Bigi Poika - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alexandra Wessels - WaarBenJij.nu

2e dag in Bigi Poika

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

01 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 27-09-2008

Vanmorgen was ik eerst om 6uur even wakker. Ik moest nodig plassen. Ik ben op zoek gegaan naar de toilet en ik kwam uit bij een vies houten stink hok. Ik zag hem gisteren wel maar toen was het nog veel donkerder. Ik ben er in gegaan, de klep omhoog gedaan en ik ben er boven gaan staan want ik vind het erg smerig om daar op te gaan zitten. ik was zo snel mogelijk weer uit dat stink hop want ik vond het vreselijk om daar te plassen. Ik ben weer in mijn hangmat gaan liggen en ben verder gaan slapen. om 8uur werd ik wakker gemaakt door iemand die aan het schreeuwen was dat ik moest eten omdat haar man voor mij brood had klaar gemaakt. Ik had zoiets van, laat me toch slapen, ik eet straks wel. Maar om beleefd te zijn ben ik het op gaan eten. Het smaakte goed, het was gebakken ei met spek.

Na het eten ben ik me gaan wassen met twee andere meisjes in de kreek. We gingen ons uitkleden in een hutje en met onze handboek omgebonden, liepen we naar de kreek met de toiletspullen. Er waren nog een paar mensen aan het baden. Ik voelde me heel ongemakkelijk want het water vond ik smerig en ik kende de mensen niet en dan moest ik me zo gaan wassen. Ik vond het zo vreselijk om te doen, dat ik al super snel klaar was. Ze begonnen in hun taal te praten, naar mij kijken en heel hard te lachen. Nou pfff ik dacht echt… moet ik het weekend me zo gaan wassen? De mensen lachte omdat ik alles zo snel wou doen.
Ik had het wel weer snel gezien en ben me in het hutje gaan aankleden.
daarna ben ik een rondje gaan lopen. Er groeit er van alles, kokosnoten, papaver, suikerriet, en nog veel meer maar de namen ken ik niet. Mensen hebben er veel plantages om er van te eten.
Toen de meisjes klaar waren, heb ik ze geholpen met de afwas. Ze hebben waspoeder, een bak kreekwater en daar wassen ze het in af. De mensen laten het drogen in de zon en laten alles buiten op planken taan. Ik had niet het idee dat het echt schoon en hygiënische wordt

Op het grote erf waar de mensen leven, zijn allemaal ziekas. In het Nederlands zijn het zandvlooien.
Deze vlo komt in Nederland niet voor. Daarom wordt tungiasis alleen gezien bij reizigers die kortgeleden in de tropische gebieden zijn geweest waar de zandvlo voorkomt: Zuid en Midden-Amerika, het Caraïbisch gebied, Afrika, Pakistan en India.
Tungiasis wordt veroorzaakt door het vrouwtje, dat als ze zwanger is zich probeert in te graven in de huid van mens of dier. Daarbij zijn vooral de voeten het doelwit, met name het gebied tussen en onder de tenen en langs de voetrand. Toeristen lopen het op door met blote voeten of open sandalen rond te lopen.
Het vrouwtje graaft zich diep in, met de kop naar beneden, tot aan het onderhuidse weefsel en voedt zich daar door bloed op te zuigen. Vervolgens gaat de vlo groeien, vooral doordat de eitjes in de buik groter worden. De buik van de vlo zet uit en kan wel een centimeter groot worden. Hierdoor ontstaat een pijnlijke zwelling in de huid. Midden in deze zwelling is een gaatje in de huid zichtbaar, met daarin het achtereind van de vlo. Via dit gaatje kan de vlo ademen, maar ook ontlasting naar buiten kwijtraken en uiteindelijk ook de eieren als die voldragen zijn. Honderden eieren worden op deze manier in een periode van ongeveer drie weken uitgestoten. Nadat de eieren naar buiten gebracht zijn, sterft het vrouwtje en verschrompelt. Uiteindelijk worden de resten van de vlo via een opruim reactie en omdat de huid zichzelf regelmatig vernieuwd vanzelf naar buiten gewerkt. Het hele proces vanaf ingraven totdat het over is neemt ongeveer 6 weken in beslag.

KLACHTEN EN SYMPTOMEN
Er ontstaan heftig jeukende en pijnlijke bobbeltjes, waarin zich een gaatje bevindt. Vooral aan de voeten, rond de tenen, maar de zandvlo kan ook op handen, ellebogen, billen en liezen worden aangetroffen.
Deze bobbeltjes kunnen heftig ontstoken raken met bacteriën. Er kan een abces ontstaan waar pus uit komt. De bacteriën die er in kunnen groeien (o.a. stafylococcen en streptococcen) kunnen vervelende lokale infecties veroorzaken die zich uitbreiden naar de voet en het onderbeen. Ook kan tetanus ontstaan bij mensen die niet gevaccineerd zijn daartegen. Verder kan er na afloop een litteken achterblijven.

BEHANDELING

De behandeling bestaat uit het verwijderen van de vlo. In de tropen wordt de vlo er meestal met een (steriele) naald uitgepeuterd, eventueel na reinigen met alcohol of ether (doodt de vlo). Om de vlo er netjes uit te krijgen zonder resten achter te laten is het eigenlijk nodig om de opening iets groter te maken.
Dit kan (zonodig onder lokale verdoving) met een mesje of huidpons (biopteur) worden gedaan. Daarna is het belangrijk om het gebied goed schoon te maken om infectie te voorkomen.
Eventueel kan er daarna een zalf tegen bacteriën op worden aangebracht zoals betadine jodium zalf of Flammazine zalf.

Jammer genoeg heb ik ook een paar zandvlooien in mijn voeten gehad. De mensen daar hebben een pennetje waar ze de zandvlooien mee weg halen. Ik wou echt niet dat ze met dat ding in mijn voeten gingen rommelen en ze vonden het maar raar. Het interesseerde me niks. Zonder een naaldje kan je ze niet uit een voet halen dus ik heb ze gewoon laten zitten. iedereen gebruikt die naald en ik weet niet wat voor ziektes die mensen hebben en ik wil geen bloedcontact met ze. dus dan maar een zandvlo met eitjes. Een teen van mij is helemaal gaan ontsteken, dat doet erg pijn. Als ik weer terug in de stad ben, ga ik wel even langs de huisarts om ze weg te laten halen.

Na de afwas zijn we met een groepje naar de kreek gegaan. de weg er heen was echt super mooi! Ik verbaasde me er over hoe die mensen daar leven. Ze verbouwen hun voedsel zelf en ze gaan vaak op jacht om dieren te vangen. Zo krijgen ze vlees en vis. En er wordt elke dag rijst gegeten.
De kreek zag er leuk uit, het was er druk van de jongeren die er aan het zwemmen waren. Ze hebben er ook leuke zelfgemaakte kano’s. we konden er niet mee varen want ze waren lek. Ik ben niet lang in het water geweest, ik heb meer op de kant gezeten om lekker te zonnen en kijken hoe de mensen zo plezier maakten in het water. Ze hadden veel lol.

Na een poos zijn we weer terug gelopen. We gingen even bij een Oom en Tante van de kinderen langs. het was gezellig. die mensen zijn een paar keer in Nederland geweest en daar hebben we veel over gepraat. Na een poos zijn we weer verder gelopen. Thuis heeft een meisje mijn haren ingevlochten. Ze kunnen dat echt goed hier. en ze vingen het leuk om te doen. toen ze klaar was ben ik in de hangmat gaan liggen lezen.

De mensen waar ik het weekend mee doorbracht gingen steeds onvriendelijker doen tegen mij. ze gingen in hun eigen taal praten en ze hadden het over mij. ik hoorde Alexandra, Bacra en stagere. En een hoop gelach. Ze keken me steeds aan. dus dat was duidelijk. Ik zij dat ze ook wel Nederlands mochten praten als ze het over mij hadden. Weer begonnen ze hard te lachen en ze zijden dat ik niet zo belachelijk moest doen omdat ze zeggen dat het de indiaanse cultuur is en dat daar geen Nederlands bij hoort. Ze maakten steeds flauwe grappen en ik werd steeds geïrriteerder. Ik ben gaan lezen in mijn hangmat maar vond de sfeer niet meer leuk.
Er was een man die bijna geen tenen had. Hij zij: kijk dat komt nou van de zieka’s en dat krijg jij ook. Dan heb je ook geen tenen meer. Ik vond het flauw en weer moesten ze hard lachen. Veel waren ook dronken. Ik vond het echt niet meer leuk. Ik ben een stukje met de meisjes gaan wandelen die wel aardig deden.

Toen we terugkwamen begonnen ze weer raar te doen. ik wou echt naar huis op dat moment maar dat kon niet. Het was te ver en ik had daar geen bereik met mijn telefoon.
Vanavond hebben we rijst met kip gegeten.
Ik heb de hele dag bijna niks gedronken omdat de mensen regen water drinken en daar krijg ik diarree en buikpijn van. maar aan het eind van de dag had ik geen keuze. Er was geen drinkwater meer in flessen en ik had de hele dag niks meer gedronken. Dus ik besloot maar om een beetje te drinken. Een mens kan namelijk geen dag zonder water.
Na het eten ben ik weer in mijn hangmat gaan liggen.

Laat in de avond gingen de vrouwen weer naar een feest. Ik wou die ervaring ook mee maken dus ik wou toch wel even mee. We gingen onze pangi’s weer aandoen, nu hoefde het niet in het rood maar mag je zelf weten.
De vrouwen waren niet aardig tegen mij. weer de hele tijd in hun eigen taal en mij belachelijk maken. ik voelde me erg rot.
Een vrouw zij dat ik ook moest gaan dansen en dat ik dan ook winti zou krijgen en dat ik rare bewegingen ging maken. ik had er genoeg van.
Ik heb mijn gewone kleren weer aan getrokken en ben boos in mijn hangmat gaan liggen. de vrouwen deden vervelend tegen mij en allemaal gelach en ik hoorde steeds mijn naam.
Ik werd verdrietig en deed net alsof ik sliep.
De mannen bleven over maar die waren hartstikke dronken. er waren nog wel 4 kinderen gelukkig maar ze sliepen wel al in de hangmatten.
Ik was echt zoooo bang dat ze me wat zouden gaan doen. en ze hadden dikke lol. ze zijden Bacra, Alexandra en stagere. En wat ze met me gingen doen. Ik was echt nog nooooit zo bang geweest. ik durfde niet te bewegen en was helemaal verdrietig in mijn hangmat. Ik hoopte dat ze dachten dat ik lag te slapen. en ik hoopte echt zo dat er niks met me gebeurde. Ik dacht serieus dat ik er niet goed vanaf kwam. Ik kon ook niemand bellen want bereik was er niet en er waren geen bekende mensen in de buurt. Ik stond dus echt machteloos.
Ik ben de hele nacht wakker gebleven omdat ik zo bang was!
De vrouwen kwamen om 2uur terug. toen heb ik nog een klein beetje geslapen.
Het was een vreselijke nacht en het leek wel of die dagen duurde.

  • 30 September 2008 - 06:55

    Fennie:

    had je geen vriedin mee ge nomen.

  • 03 Oktober 2008 - 16:40

    Edwin:

    stelletje kut indianen wat een verhaal zeg had deze overgeslagen maar lees m nu tjsnge jonge wat een mngolen beter dat je daar weg bent kam aan gr edwin

  • 10 Oktober 2008 - 18:49

    Kimberly:

    gelukkig is alles weer een beetje goed gekomen meis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Alexandra

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 119883

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: